Poniedziałek - Piątek - 8:00 - 19:00, Sobota - 9:00 - 13:00

Połóg

Połóg to okres sześciu tygodni od dnia narodzin dziecka. Polega głównie na przywracaniu u kobiety stanu funkcjonowania sprzed ciąży. W tym czasie z dróg rodnych wydalane są odchody połogowe. Trwa to ok. 3 tygodni, a intensywność wydzielania ich z pochwy zależy od trybu życia kobiety. Mogą pojawić się także bóle w podbrzuszu, co jest konsekwencją obkurczania się macicy.

Bardzo ważne w czasie połogu jest obserwowanie zmian zachodzących w ciele. Jeśli pojawią się niepokojące symptomy typu: nagłe krwawienie z dróg rodnych mimo ustąpienia wydzielania odchodów połogowych, nieprzyjemny zapach odchodów połogowych i wyraźna obecność żywoczerwonej wydzieliny, gorączka i stany podgorączkowe, ogólne złe samopoczucie, bóle brzucha silniejsze niż podczas miesiączkowania, mętny mocz i uczucie dyskomfortu w czasie jego oddawania, należy niezwłocznie skonsultować się z lekarzem ginekologiem.

Po porodzie niezbędna jest również konsultacja lekarska w przypadku, gdy rana po nacięciu krocza lub po cesarskim cięciu zaczerwieniła się, spuchła, sączy się z niej wydzielina, czujesz pulsujący ból i/lub masz gorączkę. Pod żadnym pozorem nie należy lekceważyć takich sygnałów, gdyż mogą sugerować wdanie się zakażenia.

Jeśli wszystko układa się bez komplikacji, podstawową aktywność fizyczną zależy zacząć już w pierwszych tygodniach po porodzie. Na początku trenuj mięśnie dna miednicy – zaciskaj pochwę wraz z odbytem przez co najmniej 10 sekund. W ciągu dnia napinaj mięśnie pośladków. Gdy tylko to możliwe, spaceruj z dzieckiem i rób „kocie grzbiety”. Pod prysznicem oprzyj się plecami o ścianę i pchaj ją lędźwiami, wciągając mięśnie brzucha.

Po okresie połogu zacznij chodzić na basen i jeździć na rowerze. Dbaj o siebie, a szybko wrócisz do formy.